O smrti

 11,15

CIJENA s uključenim PDV-om
Količina
Kupovinom 1 knjige ostvarujete 2 nagradna boda
Opis

Smrt koja čovjeka prima u život (iz predgovora)

Nadasve hrabra i
po mnogo čemu izuzetna knjiga – rijetka po svojem tematsko-motivskom
obzorju i izboru, u sklopu suvremene hrvatske poezije, jest knjiga
Željka Grabarevića pod izravnim naslovom “O smrti”. Riječ je o izboru
(jer je autor već ranije objavio pjesme u agilnoj nakladničkoj kući
“Ceres”), ali i o novim pjesmama. Naime, njegov kultivirani odnos spram
smrti podrazumijeva prianjanje uz jednu nezaobilaznu supstancijalnost
ovoga svijeta koja je u svojem tvarnom elementu iluzorna i prolazna.
Treba odmah naglasiti da u nekim azijskim tradicijama smrt djeluje kao
lijek te omogućuje pozitivan odnos spram života i doseže (zaobilazeći
patnju) do oslobođenja od subjektivnog pritiska prijeteće smrti. U tom
smislu, smrt kao simbol predstavlja prolazni i uništavajući aspekt
postojanja, ali se u svojoj pojmovnosti i neminovnosti, priznajmo, nikad
ne govori o smrti nekog nevremena već o smrti nekog lijepog dana. Stoga
ona ima veliko psihološko značenje jer oslobađa od negativnih i
regresivnih snaga te dematerijalizira i oslobađa snage duha koje,
zapravo, uznose. Ona je dakle preduvjet višeg života na nekoj drugoj
razini.

Pred nama su, dakle, kompaktni i monolitni stihovi koji ne
prizivaju smrt (jer po mnogima o njoj treba govoriti u trećem licu kako
bi se odagnala od pjesnikova subjekta) kao što su o njoj, primjerice,
pisalački “opterećeno” pisali Ivan Goran Kovačić, Josip Pupačić i drugi
hrvatski pa i europski i svjetski pjesnici  E. A. Poe), a znamo kako su
tragično završili. Grabarević, usuprot tome unosi u svoje pjesme o
smrtnosti vedrinu, igru i dosjetljivost (“kad si bila mlada i lijepa”,
“ostarila si moja smrti”). On dakle ne priziva smrt u tom tragičnom
trijasu: krivnja, patnja, smrt – naravno, uz predhodnu borbu). Mogli
bismo reći da smo suočeni s djelatnom terapijom “smrti prije smrti” ne
bi li se na taj način posredno progovorilo što je to zapravo ugoda
života. Ili, kako je pisao Karl Jaspers (egzistencijalistički filozof):
“Promišljanje smrti ne implicira samo prekid i kraj pukog trajanja, ono
tek provocira buđenje egzistencije”. Smrt koja miriše, reći će pjesnik
Grabarević (pjesma “Miris”), analitički je razlažući te je potom lirski
formulira. Rekli bismo, dakle, da pjesnik nije opsjednut smrću, ali
jest, paradoksalno, životom upravo kroz egzistencijalistički vakuum i
“usisavajuću” prazninu.

Sead Begović

Godina

Format

21 x 21

Uvez

Mekani

Izdavač

Autor

Broj stranica

67

SKU: 978-953-176-700-2 Kategorija: